warsztat
Zmiany prawa restrukturyzacyjnego i upadłościowego a praktyki kredytowania w bankach
27-28 marca 2017 r. | Warszawa
Spis treści
warsztat dostępny również w formule in-house
Udział w warsztacie może być zaliczony jako element obligatoryjnego doskonalenia zawodowego radców prawnych. Czas trwania warsztatu 14 godzin szkoleniowych (1 godzina szkoleniowa = 45 minut)
Formularz zgłoszeniowy
Plik PDF
Frazy kluczowe: prawo upadłościowe i restrukturyzacyjne; nowelizacja prawa upadłościowego; program restrukturyzacji; restrukturyzacja
1 stycznia 2017 minął rok od zmiany prawa odnoszącego się do restrukturyzacji i upadłości. Zmiany te wniosły bardzo duże znaczenie dla funkcjonowania instytucji finansowych: banków, firm leasingowych, funduszy inwestycyjnych, funduszy sekurytyzacyjnych oraz firm windykacyjnych. Klienci tych instytucji finansowych mogą skorzystać z nowych prawnych możliwości restrukturyzacji swego zadłużenia. Wtedy zmienia się pozycja instytucji finansowej w stosunku do zadłużonego klienta. Każdy wierzyciel musi znać swoje prawa i ograniczenia a dłużnik nowe możliwości restrukturyzacji swego zadłużenia. Z punktu widzenia instytucji finansowej warto mieć zatem świadomość ostatnich zmian w prawie w zakresie restrukturyzacji i upadłości konsumenckiej i dowiedzieć się, jakie doświadczenia przyniósł pierwszy rok obowiązywania nowych regulacji, żeby jak najlepiej funkcjonować w ich otoczeniu.
Prowadzący warsztat Barbara Teisseyre, mec. Piotr Zimmerman i dr Krzysztof Czerkas są doświadczonymi praktykami w zakresie restrukturyzacji. Doradzali wielu firmom i bankom. Panowie to licencjonowani syndycy/doradcy restrukturyzacyjni. Ich wiedza teoretyczna poparta wieloletnią praktyką gospodarczą gwarantuje, że każdy z uczestników pozyska wiedzę o ostatnich zmianach w prawie i specyfice procesu restrukturyzacji. Sprzyjać temu będzie seminaryjna forma spotkania.
Celem warsztatu jest przekazanie jego uczestnikom wiedzy pozwalającej na:
- Pełną orientację nt. możliwości, restrukturyzacji, jakie przynoszą ostatnie zmiany prawa
- Nabycie wiedzy, jak oceniać program restrukturyzacji dłużnika
- Poznanie skutków dla instytucji finansowej związanych z działaniami restrukturyzacyjnymi w tym podatkowe skutki działań restrukturyzacyjnych.
Program pierwszego dnia warsztatu, prowadzony przez mec. Piotra Zimmermana, jest tożsamy z warsztatem, który proponujemy Państwu w dniu 18 lutego 2017, jednakże w marcowej edycji Prelegent skupi się na elementach szczególnie interesujących dla instytucji finansowych, podczas gdy w lutym skorzystają również inne branże.
Program
DZIEŃ 1 | 27 marca 2017
10.00-11.30 Upadłość czy układ ? zmiana układu sił w prawie o niewypłacalności
- Nowa definicja niewypłacalności
- Zbieg wniosków restrukturyzacyjnych i wniosku o ogłoszenie upadłości
- Uproszczony wniosek o postępowanie sanacyjne i uproszczony wniosek o upadłość
11.30-11.45 przerwa na kawę
11.45-13.15 Prawo restrukturyzacyjne ? nowe drogi do zawarcia układu
- samodzielne zbieranie głosów
- przyspieszone postępowanie układowe
- postępowanie układowe
- postępowanie sanacyjne
- układ w upadłości
- układ częściowy
13.15-14.00 przerwa na obiad
14.00-15.30 Nowości w upadłości
- Realny wpływ wierzycieli na Radę Wierzycieli
- Swobodny wybór syndyka przez wierzycieli - jak daleko do celu
- Zrównanie wierzycieli publicznoprawnych i prywatnych
- Centralny Rejestr Restrukturyzacji i Upadłości
- Nowe zasady wynagradzania syndyków, zarządców i nadzorców
- Upadłość deweloperska ? realizm w ochronie nabywców
- Upadłość konsumencka
15.30 ? 15.45 przerwa na kawę
15.45 ? 17.00 Podsumowanie ponad roku obowiązywania ustawy prawo restrukturyzacyjne i prawo upadłościowe - omówienie praktycznych problemów.
- kwestia wierzytelności nabytych w drodze cesji po dniu złożenia wniosku o otwarcie postępowania sanacyjnego a możliwość powołania zarządcy.
- zbieg wniosku o otwarcie postępowania sanacyjnego z wnioskiem o otwarcie przyspieszonego postępowania układowego.
- relacje dłużnika z kontrahentami w postępowaniu sanacyjnym ? kwestia kaucji i przedpłat.
- układ likwidacyjny w toku postępowania restrukturyzacyjnego.
- odsetki na spisie wierzytelności spornych ? sposób liczenia.
- propozycje układowe złożone przez nadzorcę sądowego ? problem dotyczący osoby wykonującej układ.
- zbycie gruntów rolnych w ramach postępowania sanacyjnego.
- umieszczenie wierzytelności z tytułu nabycia obligacji w różnych grupach zaspokojenia w ramach propozycji układowych ? sposób liczenia głosu kuratora dla obligatariuszy.
- wykonanie umowy wzajemnej po otwarciu postępowania restrukturyzacyjnego.
- zbieg wniosku o otwarcie postępowania restrukturyzacyjnego i wniosku o ogłoszenie upadłości w kontekście liczenia terminów bezskuteczności określonych w art. 127 i nast. ustawy prawo upadłościowe.
- dopuszczalność sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa w toku postępowania upadłościowego z pominięciem instytucji pre-packu.
- jak sąd sprawdza zdolność finansową inwestora w procesie przygotowanej likwidacji?
DZIEŃ 2 | 28 marca 2017
09.00 - 11.30 Praktyczne aspekty stosowania postępowania restrukturyzacyjnego
- Przesłanki wyboru postępowania restrukturyzacyjnego - preferencje dłużnika i wierzyciela
- Bariery dla postępowań restrukturyzacyjnych - perspektywa dłużnika i wierzyciela
- Postępowania restrukturyzacyjne z perspektywy zarządu dłużnika
- Rola programów restrukturyzacji - kiedy i jaki program restrukturyzacji
- Typowe zachowania banków i innych instytucji finansowych. Mechanizm podejmowania decyzji
- Zachowania wierzycieli handlowych
- Pozycja ZUS i Urzędów Skarbowych; test prywatnego wierzyciela i prywatnego inwestora
11.30-11.45 przerwa na kawę
11.45 - 13.00 Alternatywne formy restrukturyzacji wobec postępowań restrukturyzacyjnych
- Ugoda cywilno-prawna i jej formy (pieniężna, rzeczowa, z udziałem osób trzecich). Typowe zapisy ugód cywilnoprawnych.
- Ugoda cywilno-prawna z udziałem osób trzecich (przystąpienie do długu i przejęcie długu, poręczenie wykonania, zabezpieczenie na majątku osób trzecich)
- Konwersja wierzytelności na udziały kapitałowe - przebieg transakcji i bariery zastosowań
- Postępowania restrukturyzacyjne a umowy cywilno-prawne
13.00 - 13.45 przerwa na obiad
13.45 - 15.15 Skutki postępowań restrukturyzacyjnych dla dłużnika i wierzyciela. Podatkowe konsekwencje działań restrukturyzacyjnych
- Księgowe konsekwencje postępowań restrukturyzacyjnych - tworzenie odpisów aktualizacyjnych
- Wybrane skutki podatkowe postępowań restrukturyzacyjnych dla CIT i podatku VAT
- Wybrane skutki podatkowe alternatywnych form restrukturyzacji dla CIT i podatku VAT
- Pośrednie skutki postępowań restrukturyzacyjnych (cienka kapitalizacja, ceny transferowe)
15.15 - 15.30 przerwa na kawę
15.30 - 17.00 Problemy finansowania restrukturyzacji. Praktyczne modele finansowego wsparcia restrukturyzacji - studia przypadków.
- Zachęty dla finansowego wspierania restrukturyzacji przez wierzycieli po nowelizacji prawa restrukturyzacyjnego i upadłościowego
- Bariery dla finansowego wspierania restrukturyzacji
- Modele finansowania restrukturyzacji (faktoring, zastosowanie spółek celowych, leasing zwrotny)
- Studia przypadków
Prelegenci
Piotr Zimmerman
Piotr Zimmerman jest radcą prawnym, wspólnikiem i założycielem kancelarii Zimmerman i Wspólnicy sp.k. Posiada również licencję syndyka. Wcześniej był wieloletnim sędzią (1995-2006). Jako pełnomocnik Ministra Sprawiedliwości w 2005 r. przeprowadził procedurę podziału największego sądu rejonowego w Polsce (dawnego Sądu Rejonowego dla m.st. Warszawy). Specjalizuje się w prawie upadłościowym i naprawczym oraz prawie spółek handlowych. Prowadzi działalność dydaktyczną, wykładając prawo upadłościowe i naprawcze dla studentów studiów podyplomowych, aplikantów, radców prawnych, adwokatów, syndyków, pracowników banków i organów administracji publicznej. Występuje jako prelegent na konferencjach poświęconych tematyce prawa upadłościowego i naprawczego oraz prawa spółek. Piotr Zimmerman jest autorem licznych artykułów z zakresu prawa upadłościowego i naprawczego, jak również autorem trzech wydań ?Komentarza do prawa upadłościowego i naprawczego?, który ukazał się nakładem wydawnictwa C.H. Beck. Publikacje mecenasa Piotra Zimmermana ukazują się w prasie specjalistycznej polskiej i międzynarodowej, jest autorem cyklu artykułów dla tygodników Prawo w Firmie oraz Firma i Prawo, a także ekspertem m.in.: Rzeczpospolitej, Dziennika Gazety Prawnej oraz TVN Biznes i Świat. Jest członkiem Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie.
dr Krzysztof Czerkas
Dyrektor Departamentu Zarządzania Funduszami Nieruchomości w Skarbiec TFI. W latach 2013-2016 doradzał firmom i osobom zadłużonym. Były członek Zarządu BRE Bank Hipoteczny S. A (2009-2012). Licencjonowany syndyk/doradca restrukturyzacyjny nr licencji 932. Z BRE Bankiem Hipotecznym S.A. związany od 2001 do 2012. r. Najpierw zajmował stanowisko Dyrektora Departamentu Kredytów Komercyjnych. Był odpowiedzialny za budowę sieci sprzedaży kredytów komercyjnych, , oraz za wdrożenie nowych produktów bankowych tj. finansowanie dewelopera mieszkaniowego oraz finansowanie jednostek samorządu terytorialnego i szpitali. Następnie od 2004 r. kierował Departamentem Zarządzania Ryzykiem Kredytowym. Był odpowiedzialny za budowę pionu ryzyka, tworzenie modeli ryzyka i procedur w zakresie ryzyka kredytowego oraz ocenę ryzyka kredytowego klientów detalicznych i korporacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem finansowania specjalistycznegp. Od 18 stycznia 2009 roku do 1 sierpnia 2012 -Członek Zarządu BRE Banku Hipotecznego S.A, odpowiedzialny za zarządzanie ryzykami bankowymi oraz za wdrożenie projektu przejścia Banku na AIRB (zaawansowane metody zarządzania ryzykiem kredytowym ? zgodę na przejście na AIRB BRE Bank Hipoteczny SA otrzymał w 2012 roku). W latach 1992-2001 pracował na kluczowych stanowiskach kierowniczych w banku PBK S. A. (m.in. Dyrektor Departamentu Restrukturyzacji, Dyrektor Departamentu Finansowania Projektów Inwestycyjnych). Był odpowiedzialny za budowę modeli ryzyka i tworzenie procedur bankowych dotyczących oceny projektów inwestycyjnych. Jako Dyrektor Departamentu Restrukturyzacji w banku PBK SA odpowiadał za zarządzanie portfelem trudnych kredytów banku detalicznych i korporacyjnych. Odpowiadał za tworzenie procedur i modele oceny ryzyka w zakresie trudnych kredytów. Wieloletnie doświadczenie w bankowości i finansach zdobywał również na stażach w bankach zagranicznych m.in. w Danii, Chile, USA, Niemczech i Wielkiej Brytanii. Wykładowca akademicki (studia podyplomowe Pieniądz i Bankowość Uniwersytet Warszawski, Bankowość Hipoteczna - Uniwersytet Warszawski, Studia podyplomowe dla deweloperów mieszkaniowych - SGH ). Autor wielu publikacji i książek m.in. z zakresu bankowości inwestycyjnej, hipotecznej, restrukturyzacji finansowej przedsiębiorstw i banków oraz finansowania nieruchomości. (m.in. ?Project Finance w Polskiej Praktyce. Zastosowanie w działalności deweloperskiej?, Twigger. Warszawa 2002; ?Finansowanie nieruchomości komercyjnych. Czynniki ryzyka i modele transakcji?. IRH warszawa 2010). Członek Komitetu Inwestycyjnego Skarbiec TFI dedykowanego rynkowi nieruchomości mieszkaniowych. W latach 1997-1998 członek Rady Nadzorczej Polskiego Banku Rozwoju SA. Absolwent Wydziału Finanse i Statystyka w SGPiS (obecnie SGH - 1991) oraz menedżerskich studiów podyplomowych w Copenhagen Business School (Dania - 1991). W latach 2014-2017 członek Rad Nadzorczych firm Dekpol S.A (branża deweloperska) i MDI S.A (branża budowlana i energetyczna). Współautor książki "Restrukturyzacja zadłużenia przedsiębiorstw - od ugód bilateralnych do postępowań restrukturyzacyjnych i upadłościowych".
Barbara Teisseyre - ekspert w dziedzinie restrukturyzacji finansowej oraz oceny ryzyka kredytowego. Dyrektor Departamentu Monitorowania Wsparcia i Dochodzenia Roszczeń w Bankowym Funduszu Gwarancyjnym.
Doświadczenie w restrukturyzacji finansowej przedsiębiorstw nabyła w banku PKO BP SA, gdzie w latach 2002-2009 kierowała jednostkami odpowiedzialnymi za zarządzanie portfelem największych i najbardziej skomplikowanych wierzytelności trudnych Banku. Jednocześnie jako Zastępca Dyrektora, a następnie Dyrektor Centrum Restrukturyzacji i Windykacji, brała udział w tworzeniu i rozwoju jednostki organizacyjnej, która scentralizowała zarządzanie wszystkimi wierzytelnościami trudnymi Banku ? zarówno detalicznymi, jak i korporacyjnymi. Była uczestnikiem, również w roli wiodącej, wielu istotnych procesów restrukturyzacyjnych, w tym w postępowaniu upadłościowym oraz naprawczym. W latach 2003-2006 członek Rady Nadzorczej Spółki Hotel Jan III Sobieski, była również członkiem zespołu kierującego procesem sprzedaży Hotelu. W latach 2009-2015, jako Dyrektor Departamentu Oceny Ryzyka Kredytowego w BOŚ SA, była odpowiedzialna za ocenę, ograniczanie i akceptację ryzyka transakcji kredytowych korporacyjnych i detalicznych. Poprzez wdrożenie i nadzorowanie funkcjonowania systemu wczesnego ostrzegania, kierowała procesem identyfikacji ekspozycji o zwiększonym ryzyku oraz dedykowania działań mających na celu ich wczesną i sprawną restrukturyzację. Prowadziła szkolenia merytoryczne dla wszystkich uczestników procesu kredytowego. Absolwentka Wydziału Finanse i Statystyka SGPiS (obecnie SGH ? 1991) oraz studiów podyplomowych Rachunek Ekonomiczny i Regulacje Prawne w Postępowaniu Upadłościowym i Naprawczym na Wydziale Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego (2005). Współautorka książki "Restrukturyzacja zadłużenia przedsiębiorstw - od ugód bilateralnych do postępowań restrukturyzacyjnych i upadłościowych".
Warunki udziału
- Pierwszy zgłoszony uczestnik: 2 500 PLN + 23% VAT
- Drugi i kolejny uczestnik z firmy, uczestnik poprzednich warsztatów: 10% zniżki
UWAGA! Jeśli chcą Państwo uczestniczyć tylko w jednym dniu szkolenia, w tym przypadku koszt udziału wynosi 1 300 zł + 23 % VAT
Koszt zawiera udział jednej osoby w warsztacie zgodnie ze zgłoszeniem, materiały i catering. Warunkiem uczestnictwa jest odesłanie na adres a.kraszewska@personalities.pl skanu wypełnionego i podpisanego formularza zgłoszeniowego lub przesłanie wypełnionego na odpowiedniej podstronie witryny www.personalities.pl formularza oraz wpłata w terminie 7 dni od potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia, lecz nie później niż na 3 dni robocze przed rozpoczęciem warsztatu. Ewentualną rezygnację z udziału należy przesłać na adres a.kraszewska@personalities.pl. W przypadku rezygnacji później niż na 3 dni robocze przed rozpoczęciem warsztatu pobrana zostanie opłata w wysokości 100% opłaty za udział. Nieodwołanie zgłoszenia i niewzięcie udziału w warsztacie powoduje obciążenie pełnymi kosztami udziału. Niedokonanie wpłaty nie jest jednoznaczne z rezygnacją z udziału. Możliwe jest zastępstwo zgłoszonego uczestnika. Wpłat należy dokonywać na konto: 84 1300 0000 2016 9613 8000 0001 (Alior Bank). W tytule przelewu prosimy wpisać imię i nazwisko uczestnika. Przesłane zgłoszenie jest jednoznaczne z zawarciem wiążącej umowy pomiędzy zgłaszającym a firmą Personalities; oznacza akceptację warunków uczestnictwa i zgodę na przetwarzanie przez Organizatora danych osobowych zgłoszonych uczestników w celach promocji i marketingu. Wyrażający zgodę na przetwarzanie danych mają prawo kontroli i weryfikacji przetwarzania danych, które ich dotyczą oraz do odwołania udzielonej zgody.